I februar mødtes fire musikere igen i Foreningernes Hus for at skrive musik sammen. Det hedder Jammin’ og foregår en gang hvert kvartal.
Konceptet er ret enkelt. Fire musikere med forskellig musikalsk baggrund mødes og skal lave musik sammen. Men når to musikere fra dansk musikerbaggrund og to arabere mødes, kan der sagtens både opstå god musik og lidt uventede situationer.
De fire musikere Dicte, Dennis Ahlgren, Maher Mahmoud, herboende syrer og Houssam Zamzam, araber og tidligere beboer i Gellerup mødte hinanden for første gang onsdag, hvor de havde øvelokale i Foreningernes Hus.
”Vi begyndte bare at jamme, og så havde vi seks numre,” forklarer Mahmoud. Han afslører, at han efter denne oplevelse gerne vil lave musik med danske musikere igen. Samspillet har inspireret ham til at skrive ny musik med andre inspirationer end normalt.
Dennis Ahlgren er også glad for projektet. Han kontaktede faktisk selv projektet, fordi han gerne ville være med. ”Jeg har altid været interesseret i ikke-vestlig musik, og denne proces har været fascinerende, fordi vi tænker på forskelligt, når vi skriver sange.”
Flot samarbejde med Gellerup
Roar Amundsen, som er en af dem, der står for arrangementet, forklarer, at man har haft et godt samarbejde med Foreningernes Hus og Bazar Vest, hvor de mod at spille i Café Roma kunne få lov til at få gratis råvarer til mad.
”At vi har holdt til her, har også givet inspiration til musikken, fordi det også er en fusion af mange kulturer, som smitter af på musikerne,” mener han. Projektet er et samarbejde mellem en del organisationer, som støtter projektet økonomisk. Det er blandt andet Rosa, Dansk Musikerforbund og Statens Kunstråd, som har støttet projektet.
Vi havde et rigtigt godt omkvæd….
Radar var næsten fyldt, da de fire musikere skulle vise et større publikum, hvad de kunne. Dicte afslørede, at hun var lidt nervøs for, om de kunne huske det hele. Inde i 4. nummer gik det også galt.
”Vi havde et rigtigt godt omkvæd til denne sang, men ingen af os kunne huske det,” afslørede Dicte efter nummeret. Det er, hvad der sker, når man ikke har haft længere tid til at øve. Og det gjorde slet ikke noget ved det overordnede indtryk, som var en skøn fusion af vestlig og arabisk musik.
Maher Mahmoud spillede på en oud, et pæreformet instrument, som han mestrede til perfektion. At høre ham jamme løs på dette lidt specielle instrument var ret fascinerende. Så en god afslutning på dette eksperiment, og det er værd at glæde sig til det næste eksperiment, som kommer i april.