Hvad sker der, når man sætter fire musikere fra hver sin kultur sammen til en koncert i Foreningernes Hus? Svaret er, at på scenen lykkedes eksperimentet – men der var alt for få til at høre på det ved koncerten i aftes. I aften er de samme musikere på Godsbanen – forhåbentligt til et stort publikum.
Men det er også en nyskabelse, som skal have tid at bundfælde sig i Gellerup. Den er søsat af Dansk Rocksamråd (ROSA), som i hvert fald tre gange yderligere vil benytte Foreningernes Hus som base for et kulturmøde som det, vi oplevede i aftes.
Efter at have øvet sammen i tre dage gik de på scenen med budskabet om, at selv om de kommer fra hvert sit ståsted, kan de finde et fælles udtryk, eller skabe en fusion af stilarterne.
De kaldte det en åben jam session, men det virkede mere gennemarbejdet end bare "jam". Der var stemningsmættet musik, og jeg kom umiddelbart til at tænke på tidlig Pink Floyd.
Der var Orhan Ôzgür Turans tyrkisk inspirerede musik på strengeinstrumenterne Saz og Oud, Rewan Riko havde fundet en siddeplads på gulvet med sine arabiske percussions og sjove ‘skotøjsæsker’, sangerinden Ane Trolle sang luftigt og lyrisk ind over musikken, og jazzguitaristen Jakob Bro lagde en vigtig klangflade og en række soloer. I et nummer med kun ham og Orhan var der flotte ‘chases’ på skalaer – noget som man f.eks. også hører i indisk citharmusik.
Koncerten blev i øvrigt indledt af flot traditionel palæstinensisk dabke-dans, udført af Frihedens Trin.
Om tre måneder kommer der ingen en fusion af musikarter til Gellerup. – forhåbentlig med mange flere til at lytte.