4Muslimsk viking i japansk tegnestil – 18-årige Aysha Adil Ibrahim Amin mixer verdnerne på en af festugens syv officielle plakater under årets tema ’Same but different’.
Plakaten er skabt i et samarbejde med Amitis Motevallil. Første gang Aysha mødte Ami var i Sigrids Stue. Den iranskfødte performance kunster Amitis Motevalli, bosat i L.A. i USA, var i 2012 på et to måneders kunstnerbesøg i Sigrids Stue. Her lavede hun projektet ’Fantastic Femmes’ med en gruppe piger. Aysha var en af dem.
Og Amitis Motevalli spottede hendes talent – derfor stod det klart for hende, at Aysha skulle være med, da hun blev spurgt, om hun ville lave en plakat for festugen.
Helt så klart var det ikke for Aysha: ”Jeg troede, hun lavede sjov. Det var meget uventet. Jeg er jo stadig en amatør, og jeg var sådan… ’Er du virkelig sikker på, du vil have mig?’,” fortæller Aysha over en chailatte og klistret brownie på Emmerys i City Vest, hvor hun kommer tit.
Arabiske næser
Herefter startede to heftige uger med ideudvikling, skitsetegning, ændringer på skitsen og nye udkast, indtil deadline var lige op over:
”Vi fik faktisk lidt ekstra tid, fordi Ami jo var i L.A. og i en anden tidszone,” fortæller Aysha. ”Jeg tror, jeg har tegnet cirka 20 udkast. Hver gang jeg lavede et udkast, sendte jeg det til Ami, som sendte feedback tilbage. Jeg er inspireret af japansk tegnestil, hvor ansigterne tit har små næser, men nu skulle det jo være en arabisk kvinde, og Ami blev ved med at sige: ’Næsen skal være større!’,” griner hun.
Ideen til motivet, en arabisk kvinde med tørklæde og en vikingehjelm, fik de i forlængelse af temaet ’Same but different’:
Vi ville gerne vise, at forskellige kulturer kan forenes i ét menneske. Hun er arabisk og dansk – to sider af samme sag, same but different,” forklarer hun.
Temaet spejler sig også i samarbejdet mellem Aysha og Amitis Motevalli: ”Ami er iransk shia, og jeg er kurdisk sunni-muslim. Der har jo været mange konflikter mellem shiaer og sunnier. Men vi har fundet hinanden. Det er ikke noget, festugen har haft opmærksomhed på, da de skrev om os. Men det er også betydningsfuldt, synes jeg.”
Tegnefilm for voksne
Ayshas fascination for den japanske tegnestil kommer fra en generel orientering mod Asien, hvor hun har familie. Som et af mange steder:
”Man kan ikke sige, min familie er nomader, men næsten. Jeg har bedsteforældre fra Indonesien og Rusland, jeg har tanter og onkler fra Indien, Tanzania, Kina og selvfølgelig Danmark,” fortæller hun.
Så har hun også altid set japanske tegnefilm og gør det stadig:
”I vesten er tegnefilm kun for børn. Det er noget andet i Japan og Korea. Der ser voksne også tegnefilm, og filmene bliver set som kunst. De universer, japanske tegnefilm skaber, er på en måde mere realistiske, de kan også være dystre eller surrealistiske og drømmende,” forklarer hun.
Smokey eyes og mænd med makeup
En andet sted, hvor Aysha henter inspiration til sine tegninger, er i den kraftige makeup, de glitrende smykker og tøjets mønstre og borter. Hvilket går igen på festugeplakaten.
”Som barn lånte jeg min mors makeup. Jeg var især helt vild med eyeliners i alle farver. Kurdiske kvinder er kendt for at gå med meget makeup. Og her er især de kraftigt malede øjne i fokus,” siger hun.
”Min mor har fortalt mig, at som lille var jeg optaget af at tegne detaljer. Når de andre børn tegnede to prikker og en streg som mund, sad jeg og tegnede hver enkelt lange øjenvip,” griner hun.
Detaljerigdommen er intakt, lige meget om Aysha tegner kvinder eller mænd:”Når jeg tegner mænd har de også altid makeup på. På den måde er mine figurer nok meget unisex. Om folk ser en mand eller en kvinde på billedet er sådan set op til dem selv. Det er fint nok hvis det udfordrer ideen om mand og kvinde lidt,” mener hun.
Same but different 29.08. — 07.09
www.aarhusfestuge.dk 
#aarhusfestuge